Teksty internetowe konkurują o naszą uwagę. Co zrobić, żeby już na starcie miały przewagę? Spraw, żeby wpadały w oko. Zobacz, co poprawia ich wygląd i zachęca do czytania.

Krótkie zdania

Złożone z 12-15 wyrazów albo, jak wolą niektórzy copywriterzy, z 24-30 sylab. Nie strasz tasiemcami na 20-30 słów.

Krótkie akapity

6 wersów to max (to naprawdę dużo). Jeśli trzeba, skracaj, żeby uniknąć ściany tekstu.

Jednozdaniowy akapit? Czemu nie? W Internecie to żadna ekstrawagancja. I żadna nowość. Byle zdanie nie było przesadnie długie.

Śródtytuły

Dzielą artykuł na sekcje tematyczne. Ułatwiają orientację w tekście – są jak spis treści – informują, co znajdziesz w zapowiadanym fragmencie.

Co z justowaniem?

Trochę się tego boję, ale napiszę: nie justuj. Za justowaniem przemawia estetyka. Za tekstem wyrównanym do lewej – wszystko inne. Przede wszystkim czytelność. A z czytelnością wyjustowanego tekstu bywa różnie. Najgorzej z tym na urządzeniach mobilnych.

Jaka czcionka?

Tu od lat bez zmian: czcionki bezszeryfowe cały czas  w grze. Prosty krój pisma nie męczy wzroku. I bez problemu wyświetla się na starszych urządzeniach. A tych ciągle jeszcze wiele w użyciu.

Jaki rozmiar czcionki?

W tej kwestii coraz bardziej przeważa przekonanie: 16 pikseli i ani punktu mniej. Więcej tak, Mniej nie. Wygoda czytelnika przede wszystkim.

Więcej światła (na stronie)!

Zalecana wielkość odstępów między wierszami (w akapicie): 1,5 x rozmiar czcionki. Na przykład przy foncie na 18 pikseli będzie to 27 punktów (1,5 x 18).

Odstępy między akapitami: 2 a nawet 3 x wielkość czcionki. Albo: dwa entery. Podobnie odstęp między akapitami a nagłówkami/śródtytułami.

Co z kontrastem?

Przede wszystkim zrezygnuj z ekstrawagancji. Granatowe litery na żółtym tle? Lepiej nie. Zestawienie kolorów, które się gryzą utrudnia czytanie. Wysoki kontrast męczy oko. Niski irytuje czytelnika.

Wyróżnienie w tekście

Wytłuszczenie kluczowych słów, fraz i zdań – byle z umiarem. A więc nie za często i nie za dużo. Boldowanie większej partii tekstu (większej niż jedno zdanie w akapicie) traci sens.

Kursywa – rzadko, rzadziej nawet niż boldowanie; tylko w uzasadnionych przypadkach, np. żeby zaznaczyć, że kogoś cytujesz.

Wyliczenia i listy

Numerowane listy, jeśli kolejność wyliczonych elementów ma znaczenie, np. od najważniejszego do najmniej istotnego.

Punktory, jeżeli wyliczenie nie opiera się na żadnej hierarchii.

Ile elementów w wyliczeniu? Maksymalnie 7-9. Powyżej tego przedziału wyliczenie traci swój największy walor, jakim jest przejrzyste i zwięzłe uporządkowanie informacji.

Treści graficzne

Ilustracje, zdjęcia, infografiki, a nawet cytaty i tabele w formie grafik – mają same zalety:

  • przyciągają uwagę i zatrzymują wzrok (napisy pod zdjęciami są czytane nawet 3 razy częściej niż główny tekst),
  • pozwalają oku odpocząć,
  • pozytywnie wpływają na wizualną atrakcyjność artykułu,
  • wzmacniają wiarygodność tekstu (w myśl zasady “uwierzę, jak zobaczę”)
  • przy dłuższych tekstach są jak kamienie milowe – ułatwiają orientację,
  • odpowiednio nazwane/opisane pomagają w pozycjonowaniu artykułu,

Odesłania do innych stron

Jako aktywne fragmenty zdań. Lub samodzielne elementy (zwykle między akapitami). Wtedy wyraźnie oznaczone, np. “Zobacz również” lub “Zobacz więcej”.

Zobacz również:Jak pisać, żeby samo się czytało

Zwróć uwagę: “zobacz” a nie “przeczytaj”. Jesteś w Internecie. Tu wszyscy przede wszystkim oglądają/przeglądają, nawet kiedy czytają.

 

kurs marka osobista