fot. Pixabay.com

Zacznijmy od tego, czym PR w ogóle jest. To o tyle istotne, że na przestrzeni ostatnich lat działania PRowe zmieniły się tak, jak zmieniło się nasze otoczenie (pamiętasz, jak komunikacja i media wyglądały jeszcze 15 lat temu? Właśnie.) PR to nie tylko wysyłanie informacji prasowych i inne klasyczne elementy: wewnętrzne public relations, corporate identity, organizacja eventów, przygotowywanie wydawnictw itd., ale także uwzględnienie nowych metod komunikacyjnych. Dzisiejszy, nowoczesny PR (tzw. content PR), to wykorzystanie nowych mediów i ifluencerów do wzbudzenia zainteresowania danym produktem czy usługą.

 

Zauważyłem, że start-upy, zwłaszcza z branży technologicznej, często mają problem z wyjaśnieniem w kilku zdaniach, czym się zajmują. Gubią się w zawiłościach swoich procesów i nie potrafią wytłumaczyć osobom spoza branży własnych działań.

 

Zatem, czym się zajmujesz?

 

I tu wchodzi PRowiec. Jego zadaniem jest (jeszcze zanim przygotuje strategię komunikacyjną) stworzenie przejrzystego, zrozumiałego i prostego opisu firmy. Nazywam to stworzeniem story. W wersji skróconej będzie to elevator pitch, tzw. mowa windowa, którą można wykorzystać podczas spotkań z inwestorami, networkingu oraz… na stronie internetowej czy w opisie na fanpage’u.

 

To ważne, by opis działań firmy był jasny i jednocześnie angażujący. Pamiętaj, że osoba, której będziesz opowiadał o swoim start-upie, może być spoza branży i nie zrozumieć, co do niej mówisz. PRowiec pomoże Ci stworzyć konkretny, angażujący i jasny przekaz, który będziesz mógł wykorzystać także podczas kontaktów z mediami. Skoro inwestujesz czas, pieniądze i energię w budowanie produktu, zainwestuj także, by móc opowiedzieć światu o tym. Jak mówi moja guru specjalizująca się w techPR Brook Hammerling – jeśli nie potrafisz jasno odpowiedzieć na pytanie, czym się zajmujesz, nie rób nic więcej, aż będziesz potrafił. Nic innego się nie liczy.

 

Autentyczność i zaangażowanie

 

PRowiec pomoże Ci zbudować obraz firmy, który będzie nie tylko zrozumiały dla innych osób, ale także autentyczny, zgodny z prawdą. Pamiętaj – wizerunku się nie kreuje. Budujemy go, wykorzystując dotychczasowe działania i doświadczenia firmy.

Historia Twojego start-upu będzie nie tylko jasna i autentyczna, ale angażująca. Walczymy właśnie o zaangażowanie klientów, którzy w zalewie informacji i takich samych przekazów reklamowych szukają czegoś, co poruszy ich emocje.

 

PRowiec wskaże także odpowiednie media, które warto rozważyć przy współpracy. Nie wszystkie media będą zainteresowane Twoim przekazem i nie warto zabiegać o publikację we wszystkich tytułach, które tylko przyjdą Ci do głowy. Dokładniej wyjaśniłam to w tym wpisie.  Dzięki dobrze dobranej strategii komunikacyjnej, wzmocni także Twoją markę eksperta – pracując z Tobą nad komentarzami wysyłanymi do mediów, wpisami na blogu czy opracowując wywiady.

 

Jak widzisz, jest wiele korzyści ze współpracy z PRowcem. Oczywiście część z wymienionych przeze mnie działań możesz zrobić sam. Piszę o tym w cyklu “Zostań swoim PRowcem“. Ale niewątpliwie osoba z zewnątrz, która wie, jak powinna wyglądać dobra i skuteczna komunikacja, pomoże Ci dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i wznieść Twój biznes na kolejny poziom.

 

A budżet? Zapyta o to wielu. Oczywiście, mogę tylko odpowiedzieć – to zależy. Jeśli wymarzysz sobie zaangażowanie dużej, warszawskiej agencji, to koszty obsługi PRowej będą odpowiednio wysokie. Jeśli zdecydujesz się na konsultanta, jego wynagrodzenie będzie dla Ciebie zdecydowanie mniej obciążające. Pamiętaj, że budżet działań PRowych można dostosować do Twoich możliwości.

 

Czy przekonałem Cię, że warto zainwestować w profesjonalne działania PRowe? A może już korzystasz? Daj mi proszę znać w komentarzu! 

Jeśli chcesz odsłuchać artykuł, u góry wpisu znajdziesz odtwarzacz. Możesz słuchać podcastu bezpośrednio na stronie lub pobrać na komputer i odtwarzać w dowolnym miejscu i dowolnej porze. Do usłyszenia!