Co jakiś czas robię przegląd nowych wyników w Google dotyczących budowania marki osobistej. Ciekawi mnie, kto i co pisze. I w sumie nie jestem zaskoczona, że większość z postów traktuje temat bardzo powierzchownie.

Najczęściej z takich artykułów dowiesz się, że żeby budować markę osobistą trzeba być autentycznym, trzeba budować obecność online i wiedzieć, dlaczego się to robi. Rzadko, jeśli w ogóle, znajdziesz w takich artykułach głębszą analizę strategii marki osobistej.

Powodów takich rozwiązań może być wiele, ale ten, który przemawia do mnie najbardziej, to fakt, że nad strategią marki osobistej pracujemy z klientem przez długi czas. I nie da się tej pracy streścić do jednego artykułu. Podjęłam się jednak wyzwania i oto przed Wami tekst, który pomoże Wam przygotować plan budowania marki osobistej.

Znacie to powiedzenie, że podróż bez mapy to podróż, która może skończyć się w niespodziewanym miejscu? Czasem fascynującym, a czasem… no cóż. Czy będziesz zadowolony zależy od tego, czy chcesz wiedzieć, dokąd podróżujesz. Czy masz cel wyznaczony na swojej mapie. Ja mam, bo lubię wiedzieć i mieć jasność działania. Jeśli Cię to również fascynuje – zapraszam do lektury!

Jeszcze raz, jak zawsze, podkreślę, że budowanie marki osobistej jest trudne, wymaga wyrzeczeń, podejmowania niełatwych decyzji, wielu przemyśleń. Natomiast świadomość, że budujesz coś swojego, nad czym masz kontrolę, co możesz modyfikować, co będzie ewoluowało – to wszystko ułatwia ten trudny proces.

Jeśli myślisz, że zacznę od zasugerowania Ci zbudowania własnej strony internetowej to mnie nie znasz (i się mylisz). Strona, logo, wizytówka są ważne, ale jeszcze nie na tym etapie. Teraz zajmiemy się czymś istotniejszym.

Zajmiemy się wydobyciem istoty Twojej marki osobistej.

ISTOTA MARKI OSOBISTEJ

Pierwsze pytania podczas budowania marki osobistej nie dotyczą kolorów Twojej marki, hasła czy wyglądu strony internetowej. Pierwsze pytania pozwolą stworzyć solidną podstawę. Ta podstawa z kolei pozwoli stworzyć dobry plan marki osobistej.


Odpowiedz zatem na te pytania:

* Czym się zajmujesz?

* Kto jest odbiorcą tego, co robisz? Komu możesz pomóc?

* Co jest Twoją specjalizacją? W czym jesteś ekspertem?

* W jakiej niszy działasz?

* W jaki sposób pracujesz? Jak osiągasz wyniki?

* Jakie są Twoje wartości?

* W jaki sposób chcesz budować markę eksperta? (blog, podcast, video, konferencje, social media, inne?

* Jakie są Twoje wyróżniki?

* Dlaczego klient miałby wybrać Ciebie?


Jeśli słyszałeś te pytania wiele razy i jesteś nimi znudzony, to znaczy, że nigdy tak naprawdę na nie nie odpowiedziałeś. Mogą się wydawać banalne, mogą się wydawać oczywiste, ale spróbuj usiąść przed czystą kartką i szczerze odpowiedzieć na każde z zadanych pytań. Gwarantuję, że będzie to intensywna praca.

Gdy odpowiesz – dokładnie i z zaangażowaniem – na powyższe pytania, możemy przejść do dalszej pracy.

Fundamenty marki osobistej

Znasz już istotę Twojej marki. Czas na fundament, czyli podstawę, która pozwoli Ci na budowanie marki w sposób, jaki jest dla Ciebie najbardziej naturalny i pożądany.

Poniżej przygotowałam kolejne pytania. Pomogą one w przygotowaniu planu budowania Twojej marki osobistej.


* Co chcesz osiągnąć? Jakie są Twoje cele i ambicje?

* Jakie kroki musisz wykonać, by osiągnąć cele?

* Co się stanie, gdy osiągniesz swoje cele?

* Wpisz swoje imię i nazwisko w wyszukiwarkę. Jakie wyniki się pokazują? Czy jesteś na pierwszej stronie? (także pod grafiką?)

* Co już masz – strona www, media społecznościowe, artykuły publikowane na zewnętrznych portalach, podcast, video?

* Jak wygląda Twoja internetowa wizytówka. Czego można dowiedzieć się o Tobie z Twojej strony internetowej?

* Czego można się dowiedzieć o Tobie z Twoich mediów społecznościowych?

* W których mediach społecznościowych są Twoi odbiorcy? (wróć do pierwszego zestawu pytań)?

* Na których mediach społecznościowych skupisz się na początku? (1-2 maksymalnie)

* Czy masz możliwość uczestnictwa jako prezenter w konferencjach (także online) oraz w transmisjach na żywo nie tylko jako prowadzący, ale też jako ekspert?

* Czy posiadasz listę mailingową? Jeśli nie, czy planujesz ją stworzyć?


Dzięki powyższym pytaniom uświadomisz sobie, co już posiadasz i co mówią o Tobie miejsca, w których jesteś. Dzięki nim wybierzesz również kluczowe platformy, na których będziesz prowadzić komunikację.

Ważne jest także odpowiedzenie sobie na pytanie, w jaki sposób będziesz budować wiarygodność – czy będzie to blog z Twoimi artykułami, kanał na YT, transmisje na żywo na Facebooku czy stała komunikacja na LinkedIn. Nie każdy musi pisać, nie każdy musi tworzyć wideo, nie każdy musi nagrywać podcast. Ważne, by odnaleźć taki sposób na budowanie swojej marki, który nie będzie dla Ciebie uciążliwy i w którym czujesz się najlepiej.

Nie bez powodu co chwilę pada też pytanie o Twojego odbiorcę. To, do kogo będziesz mówił, kto będzie odbiorcą Twoich treści, jakie ma frustracje, motywacje i cele jest kluczowe, gdy będziesz chciał monetyzować swoją markę osobistą. Okropnie to brzmi – monetyzować markę, jednak powiedzmy sobie szczerze – dzięki marce osobistej możemy i chcemy zarabiać.

Jak zarobisz na marce osobistej?

Zarabiać dzięki marce osobistej możemy na wiele różnych sposobów. To, że ktoś wydaje kurs online czy ebook nie oznacza, że jest to jedyna możliwa droga do zarabiania. Oczywiście sprzedaż produktów jest jak najbardziej ok! Ale poza nią możesz także sprzedawać swoje usługi – konsultacje, szkolenia, doradztwo.

Zastanów się zatem, w jaki sposób będziesz zarabiać dzięki swojej marce osobistej?
Moje propozycje:



* kursy online
* ebooki
* audiobooki
* płatne webinary
* konsultacje i doradztwo
* szkolenia
* udział w płatnych konferencjach
* stworzenie strony lub produktu w modelu subskrypcyjnym
* stworzenie płatnej grupy mastermind


Ale to oczywiście nie wszystkie pomysły. Możesz też nie bazować na swoich produktach, ale wybrać model afiliacyjny, czyli zarabiać na poleceniach. Albo efektem budowania Twojej marki osobistej może być lepsza posada i wyższe zarobki.

Bez względu na to, którą z tych propozycji wybierzesz (a może w ogóle jeszcze inną?), warto pamiętać o tym, że marka osobista, zaufanie i autorytet pomagają w sprzedaży. Dlatego tak ważne jest strategiczne planowanie marki osobistej i dobre przemyślenie pomysłu na nią.

Od pierwszego pytania do ostatniego jest długa droga. Ale jeśli uporządkujesz sposób spojrzenia na swoją markę, łatwiej będzie Ci stworzyć strategię, która doprowadzi Cię do wymarzonego celu.

Za co – jak zwykle! – trzymam kciuki 🙂

A jeśli chcesz pracować ze mną nad swoją marką, zapraszam na konsultacje.