Jeśli budujesz markę eksperta, zainwestowanie czasu i pracy w obecność na LinkedIn może być najlepszą decyzją. W 2020 roku z LinkedIn globalnie korzystało 700 mln osób. W Polsce platforma wyprzedziła Pracuj.pl i Goldenline. Oczywiście, wciąż możesz być tylko obserwatorem. Ale jeśli wolisz działać i trafiać do klientów, inwestorów czy rekruterów, poniżej znajdziesz podpowiedzi, jak to zrobić.

Co to jest LinkedIn

Zacznijmy jednak od tego, czym LinkedIn jest, a czym nie jest. Najpierw obalę najczęstszy mit: LinkedIn to NIE jest tylko wirtualne CV. Oczywiście, sekcja z doświadczeniem w profilu jest ważna, ale LinkedIn jest platformą społecznościową, na której kluczowe jest nawiązywanie relacji. A nawiązywanie relacji oznacza, że raz na jakiś czas trzeba wychylić się z roli obserwatora, wypowiedzieć, skomentować, napisać post. Proszę, zapamiętaj to, zanim przejdziesz do kolejnych punktów artykułu.

Zatem LinkedIn jest platformą, która pozwala Ci na zbudowanie profilu eksperta i budowanie marki osobistej, na docieranie do potencjalnych klientów i rekruterów oraz pozyskiwanie nowych zleceń. Na szkoleniach często mówię, że LinkedIn jest biznesowym odpowiednikiem Facebooka – zresztą swój bum zaczął przeżywać dopiero wtedy, gdy upodobnił layout newsfeedu do tego, który znamy z Fb.

Dzięki stosunkowo wysokim (jeszcze darmowym) zasięgom, łatwo jest dotrzeć do większej grupy odbiorców niż korzystając z zasięgów organicznych na Facebooku. A dzięki temu, że użytkownicy skupiają się (ok, starają się skupiać) na treściach merytorycznych, łatwiej tak poprowadzić komunikację eksperta.

Na LinkedIn są ci, z którymi możesz robić biznes, ci, od których możesz się uczyć, ci, których być może zatrudnisz i ci, którzy być może zatrudnią Ciebie. Jeśli jeszcze nie dałeś LinkedInowi, a właściwie SOBIE szansy na zbudowanie tam marki, zdecydowanie czas to zmienić.

Dlaczego warto być na LinkedIn?

Co zyskasz, budując markę na LinkedIn?

  1. Przyciągasz klientów, którzy chcą Twoich usług

    Budując markę eksperta na LinkedIn, budujesz swoją wiarygodność i zwiększasz zasięgi. Pamiętaj jednak o tych kwestiach:
    * znajdź niszę, w której jesteś ekspertem i buduj markę docierając do osób, które potrzebują Twojej wiedzy
    * miej świadomość wiedzy i niewiedzy swoich odbiorców. Kto jest Twoim klientem? Jakiego wsparcia potrzebuje?
    * Kto nie jest Twoim klientem? Kto nigdy nie kupi sprzedawanych przez ciebie produktów czy usług? Negatywna selekcja zaoszczędzi Ci czasu w docieraniu do osób, które nie są zainteresowane Twoją ofertą.

  2. Nawiązujesz kontakty z inwestorami i partnerami biznesowymi

    Podobnie jak w poprzednim punkcie – budując markę osobistą skupioną na wiedzy, umiejętności i możliwościach, pozwalasz innym na odkrywanie siebie. Im bardziej jesteś widoczny w odpowiedniej grupie osób (tych zainteresowanych Twoją ofertą), tym większe prawdopodobieństwo na nawiązanie relacji biznesowych.

  3. Docierasz do potencjalnych pracowników lub rekruterów

    LinkedIn to miejsce, gdzie nie tylko rozwijamy biznes, ale także karierę. To tutaj mamy dostęp do rekruterów i head hunterów – warto więc przemyśleć, jak wygląda nasza strategia komunikacji. Co jakiś czas zajrzyj na swój profil i oceń, co na podstawie Twojego profilu może o Tobie wywnioskować osoba, która Cię nie zna.

Dla kogo jest LinkedIn?

Teraz wiesz, że warto jest się zaangażować w działania na LinkedIn. Kto jednak szczególnie powinien się do tego przyłożyć? O ile pewnie moglibyśmy pobawić się w branże, które na LinkedIn się nie odnajdą, lepiej skupić się na tym, kto może mieć z tej platformy najwięcej korzyści.

Dwie grupy, które oczywiście od razu się nasuwają, to rekruterzy oraz potencjalni pracownicy. Kolejne to przedsiębiorcy, solopreneurs – czyli właściciele jdg, ale solopreneur brzmi ciekawiej 😉 – freelancerzy, handlowcy, coachowie itd. Każdy, kto kieruje swoje usługi/produkty do biznesu. I każdy z nich dzięki LinkedIn ma dostęp do prezesów, menadżerów, dyrektorów, wiceprezesów firm, do których chcą dotrzeć. Dzięki LinkedIn nasze nazwisko jest wyżej w wynikach wyszukiwania, mamy większy ruch na www, a dzięki stosunkowo wysokim zasięgom organicznym możemy trafiać do odbiorców będących także poza siecią naszych znajomych.

JAK PRZYCIĄGNĄĆ KLIENTÓW NA LINKEDIN?

Zadbaj o profesjonalny profil
Twój profil będzie jednym z pierwszych miejsc, w których potencjalnych klient będzie szukał informacji o Tobie. Zadbaj więc o profesjonalne zdjęcie profilowe (takie, na którym można Cię rozpoznać). Zwróć uwagę na zdjęcie w tle – to miejsce, gdzie możesz dodać informacje o sobie. Pamiętaj, że na LinkedIn nie bawimy się w podawanie nicków – miejsce na imię i nazwisko, to… miejsce na imię i nazwisko. Spójrz na nagłówek pod nazwiskiem – co mówi o Tobie i o tym, czym się zajmujesz?
Teraz przejdź do części z doświadczeniem. Jakie informacje tam się znajdują? Nie musisz umieszczać w nim wszystkich miejsc, w których do tej pory pracowałeś. Zadbaj, by pojawiły się te najistotniejsze i te, które teraz będą wzmacniały Cię w biznesie.

Określ swojego potencjalnego klienta
Zastanów się, z kim chcesz nawiązać relację na LinkedIn, do kogo chcesz trafić? Załóżmy, że Twoim klientem są dyrektorzy marketingu działający w branży farmaceutycznej. Dzięki wyszukiwarce LinkedIn szybko możesz nawiązać z nimi kontakt. Zatem zrób listę osób (konkretnych stanowisk), które są dla Ciebie ważne z punktu widzenia rozwoju Twojego biznesu i wyszukaj ich na LinkedIn.

Nawiąż kontakt z potencjalnym klientem na LinkedIn
Gdy już odnalazłeś osoby, które chcesz mieć w swojej sieci znajomych na LinkedIn, wyślij do nich zaproszenie. Pamiętaj, na LinkedIn możemy zapraszać i akceptować zaproszenia także od osób, których nie znamy. To rodzaj networkingu, więc zależy nam na poszerzaniu znajomości o odpowiednie osoby – odpowiednie czyli takie, które będą zainteresowane naszymi treściami, którym możemy pomóc i które finalnie będą chciały kupić nasze produkty.
ALE
unikaj wysyłania zaproszeń “na ślepo”, do przypadkowych osób. Wcześniej wejdź na profil danej osoby, zobacz, czym się zajmuje, a następnie wraz z zaproszeniem wyślij krótką informację, w której wytłumaczysz, dlaczego chciałbyś być z daną osobą w kontakcie. Ludzie na Linkedin podejrzliwie patrzą na tych, którzy wysyłają zaproszenia bez dodatkowej wiadomości – nie chcą narażać się na spam. Pamiętaj więc o tym, by Twoje zaproszenia były personalizowane.

Podziękuj za przyjęcie zaproszenia
Gdy już Twoje zaproszenie zostanie zaakceptowane – podziękuj za nie. Krótko, rzeczowo, ale – uwaga! – to nie czas na wysyłanie wiadomości sprzedażowych. Wstrzymaj się! Najpierw daj się poznać, twórz ciekawe treści, komentuj posty Twojego nowego znajomego, i dopiero, gdy już się dobrze poznacie, zaproponuj rozwiązanie, które ułatwi mu pracę/życie.

Bądź w kontakcie z Twoimi klientami
Pisz posty, twórz wideo, zainteresuj się Historiami, bądź obecny na LinkedIn. Komentuj posty innych. Daj się poznać jako specjalista w swoim zakresie. Obserwuj szczególnie uważnie te osoby, które są Twoimi potencjalnymi klientami.
Gdy już dasz się poznać, możesz wysłać pierwszą wiadomość sprzedażową.

Nie każdy będzie od razu klientem
Nie każdy jest na tym etapie, gdy potrzebuje Twojego produktu. Ale to nie znaczy, że nie będzie potrzebował za 3 miesiące lub za rok. Bądź wytrwały i regularnie publikuj na LinkedIn, by pozostać w świadomości swoich potencjalnych klientów.


Regularność opłaca. Zaangażowanie również. Jeśli LinkedIn jest miejscem, w którym znajdują się Twoi potencjalni klienci, nie wahaj się i zainwestuj swój czas w rozwój na tej platformie.

CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?

Bądźmy w kontakcie na LinkedIn! Znajdziesz mnie tutaj.

Szkolenie Budowanie marki na LinkedIn (online)
Webinar: LinkedIn krok po kroku

POSŁUCHAJ:
LinkedIn Historie
Strona firmowa na LinkedIn