Rok 2019 to rok influencerów i mocnego stawiania na budowanie marki osobistej. Zanim dostalismy nieograniczony dostęp do Internetu, influencerzy wpływali na osoby, które poznali osobiście. Dzisiaj, mając pod ręką wszystkie możliwe platformy społecznościowe, własne strony www, newslettery, chatboty i wiele innych – nasz zasięg jest nieograniczony, a influencerem może (próbować) stać się każdy.

Równolegle z zainteresowaniem influencerami i microinfluencerami, rośnie – w końcu! – zainteresowanie budowaniem marki osobistej jako osobistym kapitałem.

Zacznijmy jednak od początku.

Czy muszę być influencerem, by budować markę osobistą? NIE
Czy muszę budować markę osobistą, gdy chcę być influencerem? TAK


Dlaczego?


Kim jest influencer?
To osoba, która swoim działaniami wpływa na decyzje i wybory innych osób. Uzyskała to poprzez budowanie autorytetu wśród swoich odbiorców, poprzez przekazywanie wiedzy dotyczącej jej niszy, a także przez budowanie relacji ze swoimi odbiorcami. Influencer to osoba, która potrafi oczarować innych, przywiązać do siebie, przemówić do nich, a w ten sposób mieć na nich wpływ.

Influencer to także osoba wiarygodna, na której można polegać i która swoimi wyborami i działaniami buduje jasny i spójny przekaz. Nie ma tu miejsca na kombinowanie.


A czym jest z kolei marka osobista?

Marka osobista to połączenie Twoich umiejętności, doświadczenia, pasji, osobowości. To sposób, w jaki odbierasz i przedstawiasz świat. To także wartości, które wyznajesz i obietnica, którą jesteś. To pierwsze skojarzenie innych na myśl o Tobie. To lata ciężkiej, ale satysfakcjonującej pracy.

Marka osobista pozwala odróżnić Cię od innych. To jest Twój styl wypowiedzi, Twoja obecność online i offline, Twoje wybory. To sposób, w jaki inni patrzą na Ciebie, zdobywając informacje o Tobie w kontakcie bezpośrednim, poprzez Twoje social media, przez media tradycyjne i w końcu po prostu wpisując Twoje nazwisko w wyszukiwarkę. Każdy z tych elementów się liczy i każdy z nich musi być spójny, by budować silną markę.

A ta z kolei nie tylko pomoże Ci zbudować biznes, ale także rozwinąć karierę i zdobyć lepszą pracę.

Jak widzisz, marki osobistej potrzebuje każdy, kto chce mieć świadomy wpływ na swój wizerunek i kto chce kierować konkretny przekaz do swojej grupy docelowej – najczęściej potencjalnych klientów, kontrahentów lub pracodawców.

Czy jedno z drugim idzie w parze? Najczęściej tak. Nie wyobrażam sobie influencera, który nie ma silnej marki osobistej i który o nią nie dba. Ale jeśli Ty chcesz budować swoją markę i pozycję, wcale nie musisz od razu zakładać kanału na Youtube i pozyskiwać setek tysięcy subskrybentów. Nie musisz także startować z kontem na Instagramie i pokazywać tam swoich prywatnych, rodzinnych chwil. Twoim zadaniem jest odpowiedź na pytanie, po co Ci marka osobista i ustalenie, do kogo chcesz mówić. A potem skoncentrowanie właśnie na tej Twojej niszy, która będzie zainteresowana Twoim przekazem.

„Nie chcę się lansować. Nie chcę pozbawiać się prywatności”

– to jedne z najczęstszych zastrzeżeń, które słyszę, rozmawiając o marce osobistej. Jej budowanie często kojarzone jest z przekraczaniem granic prywatności, z pokazywaniem całego życia „po godzinach”, relacjonowaniem każdej chwili spędzonej z najbliższymi. Nic bardziej mylnego. To my decydujemy, jak bardzo pokażemy naszą prywatność. Nikt nas nie zmusza do publikowania zdjęć dzieci czy nas samych bez makijażu. To jest tylko i wyłącznie nasz wybór. Znasz Gary’ego Vaynerchuka? Ma naprawdę silną markę osobistą i zdecydowanie jest influencerem. Od lat tworzy kosmiczne ilości treści w mediach społecznościowych, jest rozpoznawalny na całym świecie, a jednak… nigdy nie pokazał w sieci zdjęć swojej żony, dzieci czy domu. To jest jego granica, której nie chce przekroczyć.

Podobną granicę postawił sobie kiedyś Michał Szafrański. Niewiele wiemy o jego życiu prywatnym, poza tym, że ma żonę i dzieci, bo on sam jasno mówi, że to jest ta część, którą chce ochronić przed internautami. Nie przeszkodziło mu to jednak w zbudowaniu olbrzymiej społeczności wokół siebie i prowadzeniu bardzo dochodowego bloga.

Od czego zacząć?

Zacznij od odpowiedzi na podstawowe pytania

Kim jestem? Jaką moją rolę chcę podkreślać?
Jakie są moje wartości?
Po co chcę budować markę osobistą? Jaki mam cel?
Co mnie napędza? Dlaczego robię to, co robię?
Do kogo chcę mówić?
Do kogo nie chcę mówić?
Kto jest moją konkurencją? Jak działa?
W jakich miejscach w sieci chcę budować swoją markę osobistą?
Jaki jest mój styl przekazu?

A teraz działaj! Możesz też posłuchać wywiadu z Sandrą Żochowską z Agencji Wizerunkowo o influencerach
oraz odcinka podcastu, w którym mówię o autentycznej marce osobistej.