Jeśli masz trochę więcej niż 30 lat, zapewne pamiętasz czasy bez Internetu. Być może nawet pamiętasz czasy bez telefonów komórkowych (a już na pewno bez smartfonów!). Te czasy, gdy by dowiedzieć się, co słychać u znajomych, trzeba było się z nimi spotkać twarzą w twarz i porozmawiać. Można było też list napisać, który szeeeeedł i szeeeeedł.

Jeśli tych czasów nie pamiętasz, być może urodziłeś się już ze smartfonem w ręku, Internet jest dla Ciebie oczywistością, a znajomych widzisz na Messengerze i to Ci wystarczy.

W każdym z tych czasów budowanie marki osobistej było trudne. A teraz jest jeszcze bardziej potrzebne.

Włączasz komputer, odpalasz wyszukiwarkę, i w kilka sekund możesz znaleźć informacje o osobie, która zaproponowała Ci udział we wspólnym projekcie, o kliencie, który chce z Tobą pracować lub o pracowniku, który zgłosił się na rekrutację.

To działa także w drugą stronę. Te osoby mogą znaleźć Ciebie, sprawdzić Twoje dokonania, to, w jaki sposób prezentujesz się online, jak się wypowiadasz (i na jaki temat), jakie opinie wyrażasz, jakie opinie inni wystawili Tobie i w ogóle jakie sprawiasz wrażenie.

Przy okazji – kiedy ostatnio sprawdzałeś, co wyszukiwarka mówi o Tobie?

Każde nasze działanie online, każda interakcja, każdy post i każde zdjęcie może albo wspierać, ale osłabiać naszą markę.

Marka osobista jest odbiciem naszych wartości, tego, co w naszym życiu jest ważne, tego, co sobą reprezentujemy. I albo przejmiemy nad tym kontrolę i jasno będziemy się komunikować, albo pozwolimy innym na domysły, które niekoniecznie muszą być dla nas najlepszym wyjściem.

Marka osobista potrzebna jest na różnych etapach naszego życia i dla różnych osób. W tym artykule wymieniam trzy typy, z którymi pracuję najczęściej.

Dlaczego marka osobista jest ważna dla przedsiębiorcy?

  • dzięki marce osobistej przyciągasz właściwych klientów
  • zwiększasz swoją wiarygodność
  • budujesz świadomość marki
  • możesz wybierać klientów
  • dzięki silnej marce zarabiasz więcej
  • dzięki siatce kontaktów Twoja działalność jest bardziej stabilna

Dlaczego marka osobista jest ważna dla lidera?

  • dzięki marce osobistej masz większy autorytet
  • łatwiej komunikujesz się z zespołem i egzekwujesz wykonanie zadań
  • dzięki sile jasno wyrażanych wartości pracownicy bardziej Ci ufają
  • ufają Ci bardziej także dlatego, że pokazujesz swoje umiejętności i doświadczenie
  • potrafisz przyciągnąć utalentowanych pracowników
  • silna marka osobista lidera wzmacnia także markę firmy
  • dzięki silnej marce masz mocniejszą pozycję w firmie
  • dzięki silnej marce zarabiasz więcej

Dlaczego marka osobista jest ważna dla pracownika?

  • jako silna marka osobista łatwiej awansujesz
  • w przypadku zwolnienia szybciej znajdujesz nową pracę
  • dzięki siatce znajomych masz wsparcie w rozwoju kariery
  • to Ty wybierasz pracodawcę, nie on Ciebie
  • silna marka pracownika wspiera markę firmy
  • dzięki silnej marce osobistej możesz negocjować wyższe wynagrodzenie

Budowanie marki osobistej jest maratonem, nie sprintem. Ale ten proces, dobrze przeprowadzony, jest też bardzo satysfakcjonujący. Marka osobista, budowana teraz, będzie też ważna za 3, 5, 10 lat… Możesz przespać ten moment i odkładać pracę nad marką na “wieczne kiedyś” (kiedyś znajdę czas, kiedyś będą lepsze okoliczności, kiedyś zrobię jeszcze jedne studia i wtedy…). Ale możesz też działać już teraz.

Chcesz zacząć budowanie marki osobistej, ale nie wiesz, jak to zrobić? Posłuchaj PositiveMind Podcast, zapisz się na konsultacje lub skorzystaj z kursu online!