Personal Branding 2.0 to ciekawy przewodnik dla tych, którzy chcą stworzyć markę osobistą od podstaw.
 
Bądźmy szczerzy – czasy, gdy każdy beztrosko wrzucał na Facebooka przypadkowe zdjęcia i pisał nieprzemyślane komentarze, już dawno się skończyły. Teraz musimy się pilnować i przynajmniej chwilę zastanowić się nad sensownością każdego wpisu, bo za pomocą mediów społecznościowych nie tylko się bawimy, ale coraz częściej także szukamy pracy. A jeśli dobrze zaplanujemy ścieżkę rozwoju kariery i zadbamy o markę osobistą, a co za tym idzie – jeśli będziemy mieli plan na siebie w sieci, wówczas praca znajdzie nas.
Takie właśnie wnioski można wysnuć po przeczytaniu książki Personal branding 2.0 Dana Schwabela, uznanego swoją drogą przez New York Times za guru personal brandingu.
Dan Schawbel jest partnerem zarządzającym Millennial Branding LLC oraz autorytetem w dziedzinie personal brandingu. Jego blog, PersonalBrandingBlog.com, promowany przez najbardziej liczące się media, takie jak Reuters i Fox Business, został uznany za najlepszy w rankingu Careerbuilder, a także znalazł się na liście Top 30 bloga marketingowego AdAge. Schawbel jako człowiek spoglądający w przyszłość był jednym z siedmiu pierwszych blogerów, którzy stworzyli własną aplikację na iPhone”a. W wieku dwudziestu sześciu lat został najmłodszym redaktorem “BusinessWeek”. Na stałe współpracuje z WSJ.com, wydawcą “Personal Branding Magazine”. Jest też felietonistą w “Metro US”. Jego teksty pojawiały się w ponad 150 różnych mediach, takich jak “New York Times”, “Wall Street Journal”, CBS, Fox, ABC, NPR, “USA Today” i “Details”.

KSIĄŻKA NIE TYLKO DLA STUDENTÓW

 
Podczas czytania Personal Branding 2.0 od razu rzuca się w oczy, że autor pisał swoją książkę pod kątem pokolenia Y, aktualnych studentów, którzy już za chwilę udadzą się na pierwszy staż, jeszcze nie mają zbyt rozległej (czy w ogóle żadnej) sieci kontaktów i nie wiedzą, jak skutecznie zabrać się za poszukiwanie pracy. Zatem jeśli jesteście na tym etapie, książka na pewno się Wam przyda. Ale po głębszym zagłębieniu się w lekturze muszę stwierdzić, że z wielu rad skorzystają także ci, którzy pierwszą (i drugą, i trzecią…) pracę mają już za sobą, ale chcą uporządkować własny wizerunek i zadbać o markę osobistą, a jednocześnie dać sobie szansę na zostanie dostrzeżonym jako ekspert w danej dziedzinie.
Całość podzielona jest na trzy części: Narodziny marki osobistej, Cztery etapy dowodzenia karierą i Teraz Ty dowodzisz. Czego z nich się dowiadujemy?

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE – TO BE OR NOT TO BE?

Schwabel  przeprowadza nas krok po kroku przez wszelkie media społecznościowe, które mogą nam pomóc w budowaniu własnego wizerunku. Pisze o tym, jak prowadzić swój profil na Facebooku, Twitterze i LinkedIn. Zwraca uwagę na najważniejsze elementy, o które trzeba zadbać. I nawet jeśli czytając to masz wrażenie, że przecież wszystko wiesz, to i tak warto tę wiedzę usystematyzować i sprawdzić, czy naszym profilom społecznościowym nic nie brakuje.

 

SIEĆ KONTAKTÓW TO PODSTAWA

Rodzina, przyjaciele i dalsi znajomi – oni wszyscy mogą nam pomóc w zdobyciu pracy. I nie ma się czego wstydzić, gdy ktoś nas zarekomenduje na nowe stanowisko. To wyraz najwyższego zaufania. By jednak zostać poleconym, najpierw trzeba zbudować odpowiednio dużą sieć kontaktów. Dan Schwabel pokazuje najważniejsze obszary networkingu, z których najciekawsze to… życie, które codziennie daje nam okazję do zawierania nowych znajomości.

BĄDŹ SOBIE STEREM, ŻAGLEM I PROWCEM

Schwabel zwraca uwagę także na fakt, sami możemy występować w roli własnych PRowców. To nie jest łatwe, ale z odpowiednim przygotowaniem może nam się udać. Najważniejsze to systematyczna praca nad nawiązywaniem kontaktu z dziennikarzami i umiejętne prezentowanie własnych dokonań.

ZAŁÓŻ BLOGA, BĘDZIESZ WIELKI

A jeśli nie wielki, to przynajmniej będziesz miał swoje miejsce, gdzie możesz promować siebie. Z Personal Branding 2.0 dowiesz się, jakie są plusy i minusy największych platform blogowych, na co zwrócić uwagę podczas zakładania bloga, jak zacząć pisać na blogu, i w końcu jak go wypromować i o co rozszerzyć poza tradycyjnymi wpisami. Warto też zaznaczyć, że Dan Schwabel wypłynął właśnie dzięki swojemu blogowi dotyczącemu personal brandingu,

ZNAJDŹ PRACĘ DZIĘKI SIECI

Ostatnia część książki jest dla tych, którzy aktywnie poszukują pracy. Jak to zrobić, dzięki mediom społecznościowym? Jakie cechy powinna mieć osoba podbijająca dzisiaj rynki pracy? I jak dali sobie radę z tym inni? To ostatnie pytania i odpowiedzi w tej książce.

WARTO ZAUWAŻYĆ

Personal Branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania marki osobistej to książka wydana w Stanach w 2010 roku. Choć od tego czasu upłynęło 5 lat, książka wciąż jest aktualna, a czytelnicy w Polsce znajdą w niej dla siebie sporo wskazówek. Polecam ją zarówno tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, jak i tym, którzy chcieliby popracować nad swoją marką osobistą.
Jesteś zainteresowany innymi książkami, które polecam? Zajrzyj do Czytelni.